‘Laten we het maar proberen,’ zei de rector bij onze kennismaking, niet gehinderd door het ontbreken van lesbevoegdheid aan mijn kant. Vandaag ben ik bij een les Mens & Maatschappij in een 2 mavo klas om te kijken of docent zijn wat voor me is.
‘Jongens, we gaan beginnen. Iedereen luistert en kijkt naar mij,’ zegt de docent. Hij staat naast zijn bureau en kijkt met haviksogen de klas in. ’We gaan een tijdslijn maken - ja Patricia, wat is er?’
‘Meneer, ik ben mijn etui verloren op weg naar het lokaal. Mag ik ‘m zoeken?’ Patricia staat al in het gangpad. Haar buurvrouw springt op. ‘Mag ik mee, asjeblieft?’
‘Ja, je mag zoeken, nee, jij mag niet mee.’
Meneer Havik wijst naar het digiboard en begint opnieuw. ‘We gaan vandaag een tijdslijn maken, sla allemaal je boek open op bladzijde - Jack, hou eens op met dat papiertje. Tom, ogen deze kant op. Je klasgenoten zien er nog hetzelfde uit als gisteren.’
‘Meneer, ik heb geen boek bij me.’
‘Vinger opsteken als je iets wil vragen. Kijk maar mee met je buurman. Goed. Voordat we de tijdslijn kunnen maken, gaan we alles verzamelen wat erop moet komen.’
Een vinger in de lucht. ‘Meneer, ik heb geen liniaal bij me.’
‘Die heb je nu nog niet nodig.’
Een andere vinger vliegt omhoog. ‘Mag ik een A3 papier pakken?’
’Die heb je nu nog niet nodig dus nee.’
‘Ja maar ik heb geen schrift bij me.’
‘Sam, je zegt op alles wat ik antwoord ja maar. Luister gewoon naar de antwoorden die ik geef. Kees, draai je om en kijk naar mij als ik wat uitleg.’
Meneer Havik schrijft het woord ‘tijdslijn’ op het bord. ‘Jack, hou op met klieren, nu. Geef dat papiertje maar hier.’
Jack overhandigt het propje.
Een nieuwe vinger priemt de lucht in. ‘Meneer, mag ik naar de WC?’
‘Ik moet ook naar de WC’, klinkt het aan de andere kant van de klas.
‘Ik ook.’
‘Niemand gaat nu naar de WC’, zegt meneer Havik. ‘Hou maar even vol.’
‘Meneer? Ik weet wat je moet doen om je blaas te trainen.’
‘Meneer, mag ik wat vragen.’ Een blonde krullenbol op de eerste rij gooit haar arm in de lucht. ‘Waarom zit die mevrouw achter in de klas?’
‘Dat is mevrouw Fox. Zij denkt erover om les te komen geven dus ze kijkt even mee.’
De krullenbol draait zich om en grijnst. ‘Ik zou het niet doen.’